سال گذشته 5843  نفر از آموزش‌های رایگان خانه کارگر بهره‌مند شدند
کد خبر: 4211515
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲
دبیر خانه کارگر آذربایجان غربی:

سال گذشته 5843  نفر از آموزش‌های رایگان خانه کارگر بهره‌مند شدند

سعید مصطفی‌نژاد گفت: سال گذشته 5 هزار و 843  نفر از آموزش‌های کوتاه‌مدت و رایگان خانه کارگر بهره‌مند شدند و گواهی مهارت خانه‌کارگر و فنی و حرفه‌ای را دریافت کردند.

سعید مصطفی‌نژاد، دبیر خانه کارگر آذربایجان غربیسعید مصطفی‌نژاد، دبیر خانه کارگر آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی ضمن اشاره به اینکه در آستانه هفته کار و کارگر قرار گرفته‌ایم، گفت: در این ایام باید تلاش شود مشکلات جامعه کارگری بیشتر و پررنگ‌تر به گوش مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برسد به ویژه اینکه تورم 35 درصدی بیشتر از هر کسی قشر زحمتکش کارگر را آزار می‌دهد و زندگی آنها را مختل می‌کند.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه میزان قدرت خرید جامعه هدف ما با تورم حاکم در جامعه به هیچ عنوان تناسب ندارد، گفت: نرخ دستمزد به گونه‌ای تعیین می‌شود که جامعه کارگری روز به روز آسیب‌پذیر می‌شود حال آنکه اگر مشکل دستمزد کارگران مرتفع شود در حوزه‌های دیگر اعم از تامین خواروبار، ازدواج، مسکن و ... دغدغه‌ها یکی پس از دیگری مرتفع می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در تلاش هستیم برنامه‌های هفته کارگر امسال متفاوت‌تر از سال‌های دیگر برگزار شود، ادامه داد: دیدار با مسئولان استانی از جمله استاندار و نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، برپایی جشنواره قرآنی و مسابقات قرآن کارگران، برپایی همایش بزرگ کارگری، دیدار با خانواده‌ معظم کارگری، حضور جامعه هدف در نماز جمعه ارومیه و شهرستان‌ها، فضاسازی محیطی، تجلیل از کارگران نمونه، بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی، برپایی نشست بررسی مشکلات واحدهای نیمه‌فعال و راکد، دایر شدن میز خدمت خانه کارگر ارومیه، حضور در آیین اهدای خون، مسابقات عکس و ورزشی همچنین برگزاری نشست خبری از جمله برنامه‌هایی است که برای این ایام تدارک دیده‌ایم.

مصطفی‌نژاد به انجام مکاتبات با فرماندار ارومیه برای برگزاری راهپیمایی مصادف با روز جهانی کارگر اشاره کرد و بیان داشت: در صورت صدور مجوز با حضور حداکثری کارگران راهپیمایی باشکوهی برای تاکید بر مطالبات صنفی، محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از عملیات وعده صادق برگزار خواهد شد.

وی ضمن اینکه برای صدور مجوز درراستایی برپایی راهپیمایی از سوی مسئولین ابراز امیدواری کرد، گفت: راهپیمایی‌هایی که ماهیت صنفی دارند و برای پیگیری مطالبات برپا می‌شود توسط رسانه‌های معاند مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند امیدوار هستیم بتوانیم به صورت قانونی و در زیر چتر حمایتی و نظارتی نهادهای امنیتی این راهپیمایی را برگزار کنیم.

خانه کارگر ارومیه 24 هزار نفر عضو مستقیم دارد

این مسئول گفت: تعداد اعضای مستقیم خانه کارگر ارومیه 24 هزار و 800 نفر هستند که این افراد سرپرست خانوار محسوب می‌شوند پس اگر حداقل چهار نفر تحت‌تکفل‌شان باشند تعداد اعضای خانه کارگر بیش از این شده و نصف جمعیت ارومیه زیرپوشش این مجموعه قرار می‌گیرند و می‌توانند از خدمات متنوع آن بهره‌مند شوند.

وی برگزاری کلاس‌های رایگان تئوری و فنی‌ برای اعضا در رشته‌های مختلف اعم از خیاطی، نقاشی، فرش‌بافی، کامپیوتر، عروسک‌سازی و ... را مورد اشاره قرار داد و گفت: درصدد هستیم با هدف تضمین شغلی کارگران در واحدهای تولیدی و به روز نگه داشتن آموخته‌های جامعه هدف این کلاس‌ها را به صورت مستمر برگزار کنیم.

مصطفی‌نژاد ضمن ابراز خشنودی از استقبال کارگران از آموزش‌های کوتاه‌مدت و رایگان این مجموعه، اضافه کرد: 5 هزار و 843 نفر در سال گذشته از آموزش‌های رایگان این مجموعه بهره‌مند شدند و اغلب آنها گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای و خانه کارگر را هم دریافت کردند.

وی به پرداخت‌ وام‌های خرید کالا به جامعه کارگری استان جهت خرید کالای ایرانی در راستای عمل به سیاست‌های ابلاغی در حوزه اقتصاد مقاومتی، ویزیت رایگان دندان‌پزشکی در خانه‌ کارگر، ارائه مشاور حقوقی رایگان توسط کانون وکلای دادگستری، بهره‌مندی از مهمانسراهای خانه کارگر در سراسر کشور به صورت رایگان یا تخفیف بالا اشاره کرد.

احداث مجتمع فرهنگی و ورزشی ویژه کارگران در ارومیه

دبیر خانه کارگر آذربایجان غربی با بیان اینکه درصدد هستیم یک مجتمع فرهنگی و ورزشی ویژه اعضای خانه کارگر در ارومیه احداث کنیم، اضافه کرد: پیش از این دو قطعه زمین در شهرک ایثار ارومیه خریداری شده بود ولی از آنجا که در مسیر سیلگاه قرار گرفته بود، امکان اخذ مجوزهای موردنیاز برای ساخت و ساز وجود نداشت، بنابراین نسبت به تعویض زمین با همکاری سازمان مسکن و شهرسازی و ضمن حمایت‌های نادر قاضی‌پور اقدام شد که مراحل اداری این موضوع در اواخر سال گذشته خاتمه پیدا کرد و یک قطعه زمین 1هزار و 400 متری در شهرک ایثار دریافت کردیم.

مصطفی‌نژاد با بیان اینکه برای ساخت و ساز مکاتبات با شهرداری ارومیه در حال انجام است تا هرچه سریع‌تر یک مجموعه کامل متشکل از مهمانسرا، مجتمع فرهنگی و ورزشی، دانشگاه علمی کاربردی و ... احداث شود، گفت: با توجه به اینکه استاندار آذربایجان غربی به استراحتگاه ویژه کارگران توجه ویژه‌ای دارند امید است اقدامات عمرانی در این زمینه سریع‌تر آغاز شده و به سرانجام برسد.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی برای آغاز رایزنی‌ها جهت احداث مسکن ویژه کارگران با خیران و مسئولان خبر داد و گفت: این مساکن به صورت قسطی در اختیار جامعه قرارخواهد گرفت.
این مسئول توزیع 1  هزار و 500 بسته معیشتی در قالب رزمایش کمک مومنانه به نیابت از سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در دوران شیوع ویروس کرونا را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در این راستا یک مرکز نیکوکاری برای دریافت نذورات، فطریه و ... شهروندان تاسیس شده است که کارگران بیکار و از کارافتاده را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

راه‌اندازی واحد کاریابی در خانه کارگر آذربایجان غربی

مصطفی‌نژاد راه‌اندازی واحد کاریابی در خانه کارگر آذربایجان غربی را یکی از اقدامات ارزنده‌ای برشمرد که در این مدت صورت گرفته است و در توضیح گفت: در واحدهای کاریابی مرسوم است یک مبلغ گزاف برای ثبت نام فرد جویای کار دریافت کرده و هنگام معرفی به شغل یک دوم حقوق ماه نخست را از کارفرما دریافت می‌کنند ولی در خانه کارگر به هیچ عنوان چنین شرایطی لحاظ نشده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 700 نفر جویای کار را به واحدهای تولیدی و صنعتی معرفی کردیم که منجر به اشتغال‌ شد، ادامه داد: خوشبختانه در صنایع و کارگاه‌‌های استان شرایط برای جذب نیروی کار وجود دارد بنابراین چنانچه از اعضای خانه کارگر کسی بیکار باشد می‌تواند به این مجموعه مراجعه کند تا بستر برای اشتغال‌شان فراهم شود.

مصطفی‌نژاد ضمن ابراز تاسف از بروز و ظهور برخی از مشاغل کاذب از جمله پیک‌موتوری، زباله‌گردی و ... گفت: به همین دلیل برخی از افراد جویای کار به جای اینکه دنبال شغل آبرومند و کسب مهارت باشند ترجیح می‌دهند روزانه یک یا دو ساعت به این کارها روی بیاورند و درآمد کسب کنند، که امید است این فرهنگ هر چه زودتر تعدیل شود و تغییر کند.

دبیراجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی ادامه داد: گرچه بیکاری در جامعه بیداد می‌کند ولی از سوی دیگر با ریزش نیروی کار در واحدهای تولیدی و صنعتی روبه رو هستیم که شیوع این مشاغل کاذب از یک طرف همچنین پرداخت  دستمزد ناچیز از طرف دیگر به این مسئله دامن می‌زند.

انتهای پیام
captcha